Bericht voor vrijwilligers van St. Servicepunt & Tympaan-De Baat

Coronavirus, aanvullende informatie  3 juli 2020

Dit is de laatste brief die u in dit verband en in deze vorm van ons ontvangt. Hierna schakelen we weer over op onze normale berichtgeving aan u in de vorm van 3 algemene nieuwsbrieven per jaar en de groepsgerichte mailberichten vanuit de coördinatoren/medewerkers.

We zijn de afgelopen weken steeds meer teruggekeerd naar een wat meer normale situatie waarin we stukje bij beetje zijn opgeschaald. Alleen op deze voorzichtige manier konden wij ervaring op doen met een situatie waarvan we nooit hadden gedacht dat we dit zouden kunnen meemaken.

In deze brief een opsomming van de situatie nu:

  • De medewerkers werken nog zoveel mogelijk vanuit huis, dit blijven we doen tot 6 september. Het kantoor van de Kerkvaart is na aanbellen weer open en hier zijn de nodige maatregelen genomen om de anderhalve meter afstand te kunnen waarborgen De telefoon gaat vanaf 15 uur op het antwoordapparaat. Het telefoonnummer van de Servicepunten blijft op de oude / normale tijden beschikbaar.
  • De Servicepunten gaan weer een stapje verder open.  Ons streven zo snel mogelijk alle ochtenden open inloop op de locaties Mijdrecht Hoofdweg, Mijdrecht Trekvogel,  Wilnis en Abcoude te realiseren. Houd hiervoor de aankondigingen op de website en in de huis aan huisbladen in de gaten.  De middagen ( behalve op vrijdag) werken we ook op deze locaties maar dan alleen op afspraak. Per september keren we als het mogelijk is weer terug naar de oude situatie en openen we ook de deuren in Vinkeveen weer.
  • De activiteiten worden daar waar mogelijk weer opgestart, voorwaarde is dat we ons goed kunnen houden aan de anderhalve meter. Daar waar dat nog niet gegarandeerd kan worden zoeken we naar alternatieven. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan bepaalde buurtkamers die echt te klein zijn voor de groepen zoals we deze kenden.
  • Automaatje is weer gestart, de ANWB heeft hiervoor groen licht gegeven.  Natuurlijk alleen als de chauffeurs hebben aangegeven dat zij ingezet kunnen worden. Op dit moment inventariseren we welke chauffeurs wel en welke niet willen rijden en hun mogelijk aanvullende wensen daarbij.
  • De PlusBus en de Diligence rijden tot nader bericht alleen voor de boodschappen.
  • In de Buurtkamers lopen we echt tegen de anderhalve meterregel aan, we zijn in nauw contact met de vrijwilligers op zoek naar wat er wel mogelijk is.
  • De Angstelborgh is ruimer en komt gelukkig weer voorzichtig tot leven,  volgende week start ook het ontbijtje van Koot weer op,  de overige eettafels doen dit na de zomer.
  • Het jongerenwerk heeft eigenlijk de hele periode gewoon doorgedraaid en duikt nu de zomerperiode in met extra sport en ontmoetingsactiviteiten.
  • Ook de vrijwilligers van de personenalarmering en de maaltijdbezorging hebben doorgedraaid.
  • De maatjes mogen weer afspreken maar of zij dit ook daadwerkelijk gaan doen dat hangt van ieders persoonlijke omstandigheden en keuzes af.  Zij moeten zich bij hun contacten met klanten wel houden aan de richtlijnen die het RIVM stelt.

 

Het bovenstaande betekent dat een aantal diensten waarbij normaal vrijwilligers worden ingezet nu minder een beroep zullen doen op jullie als vrijwilliger. Aan de andere kant zijn we ook op zoek naar tijdelijke extra handen om het bovenstaande mogelijk te maken. Onder andere als gastvrouw of gastheer bij de Servicepunten. Meer informatie bij Sandra Bus ( s.bus@stdb.nl). Maar ook worden er vrijwilligers gezocht voor het afleggen van zogenaamde zomerbezoeken. Dit zijn eenmalige welzijnsbezoeken, bij ouderen die dit graag willen zoeken we mensen. In eerste instantie doen we hiervoor een beroep op onze eigen vrijwilligers en stagiaires.  Daardoor kunnen we snel en veilig antwoord geven op een bezoekvraag. Meer informatie kunt u krijgen via Pim Jongsma ( p.jongsma@stdb.nl) of bij Charita Zaal ( c.zaal@stdb.nl)

Over vrijwilligers gesproken…In de vorige brief had ik het er al over.  Het geplande uitje van 3 juli hebben we moeten verplaatsen naar volgend jaar.  In plaats daarvan hebben wij met al onze collega’s pakketjes bij jullie gebracht. Zo mogelijk hebben we het persoonlijk afgegeven, bij niet thuis heeft u het gevonden in de brievenbus en bent u daarna gebeld.  Niet alle collega’s zijn al rond, we hebben met elkaar afgesproken dat we uiterlijk de 10e bij u langs zijn geweest.  We hebben al een paar super leuke reacties van u mogen ontvangen.

Heeft u niets ontvangen? Dan klopt er iets niet. Neemt u dan contact met ons op, dan kunnen we kijken wat er mis gaat.

Tenslotte. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe trots ik ben op alles wat  er is gedaan en de manier waarop we de afgelopen maanden met elkaar zijn doorgegaan.  We zijn aangemerkt als cruciaal beroep en dat hebben we met elkaar, medewerkers en vrijwilligers, ingevuld op een creatieve maar ook verstandige en zorgvuldige manier. Heel, heel veel dank daar voor. De bon is een klein gebaar maar staat natuurlijk in geen enkele verhouding, dat realiseren wij ons maar al te goed.

We gaan nu de zomer tegemoet. Een zomer die voor velen anders zal zijn dan anders.  Ik wens u een goede, zonnige maar vooral gezonde zomer toe.  Rust lekker uit, waar u ook bent of gaat en kom bij van deze gekke tijd. Laten we hopen dat het virus zich gedeisd houdt en dat we er in het najaar weer vol tegenaan kunnen.

Een hartelijke groet,
Mieke Telder

Uitgelicht

Na een periode van gedwongen stilstand in verband met de RIVM regels omtrent Corona, is per 1 juli... Lees verder
Het inloopspreekuur van het Geldpunt is vanaf maandag 22 juni weer geopend. Elke maandag van 13.30... Lees verder